Viešosios konsultacijos padės atskleisti, kaip efektyviau finansiškai šviesti visuomenę

Paskelbta

2018-12-07

Galioja iki

2019-12-07

Įvertinimas

0

Aprašymas

Kiekvienam žmogui yra svarbu priimti sau naudingus su finansais susijusius sprendimus ir išmanyti ekonomiką: mokėti įvertinti kainos ir kokybės santykį, nepermokėti už prekes, mokėti taupyti, elgtis su santaupomis, gebėti pasirūpinti ateitimi. Supratimas apie finansinius procesus ir finansinio raštingumo gebėjimai yra būtini tiek asmens, tiek visuomenės gerovei.

2015 metais EBPO atlikti tarptautiniai suaugusiųjų ir jaunimo tyrimai finansinio raštingumo srityje konstatavo žemą šių grupių finansinio raštingumo lygį. Tarptautinis suaugusiųjų finansinio raštingumo kompetencijų tyrimas (2015) išryškino, kad Lietuvos gyventojų finansinio raštingumo vidurkis yra 13.5 balo iš galimų 21 galimų balų. Tais pačiais metais atliktas OECD PISA tarptautinis penkiolikamečių tyrimas taip pat atskleidė, kad Lietuvoje beveik trečdalis – net 31,5 proc. penkiolikamečių nepasiekia bazinio finansinio raštingumo lygio. Šių tyrimų rezultatai dar kartą parodė, kad Lietuvos kontekste būtina stiprinti skirtingo amžiaus gyventojų finansinį raštingumą per tikslingas ir ilgalaikes finansinio švietimo priemones.

Šiuo metu kaip vieną iš nuosekliausių gyventojų finansinio raštingumo stiprinimo priemonių Lietuvos kontekste galima laikyti 2017 m. parengtą Visuomenės finansinio švietimo 2017-2021 planą (toliau – Planas). Šį planą parašė 5 valstybinės institucijos – Švietimo ir mokslo ministerija, Finansų ministerija, Lietuvos bankas, Valstybinė mokesčių inspekcija ir Valstybinė socialinio draudimo fondo valdyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos. Planas yra skirtas apjungti pavieniui veikusių institucijų finansinio švietimo srityje pastangas bei pagerinti Lietuvos gyventojų finansinį ir mokesčių raštingumą. Sukurto Plano vykdymui užtikrinti 2017 m. buvo įsteigtas Visuomenės finansinio švietimo koordinacinis komitetas, kurio veiklą šiuo metu koordinuoja Švietimo ir mokslo ministerija.

Nuo šių metų rugsėjo mėnesio programos „Kurk Lietuvai“ dalyvės Austė Černiauskaitė ir Sandra Kairė Švietimo ir mokslo ministerijoje įgyvendina Plano efektyvinimo projektą. Remiantis EBPO (2012) finansinio švietimo strategijų principais, šių metų rugsėjo-spalio mėnesiais Švietimo ir mokslo ministerijoje buvo atlikta Plano įgyvendinimo analizė. Parengta analizė atskleidė, kad skirtingos institucijos, įtrauktos į Planą finansinio švietimo srityje veikia pakankamai aktyviai, yra daug potencialo tarpinstituciniam bendradarbiavimui įgyvendinant ilgalaikes veiklas ir naujų suinteresuotųjų šalių įtraukimui. Tačiau analizė parodė ir tai, kad Plano įgyvendinimas šiuo metu nėra visiškai sklandus: institucijos yra linkusios veikti pavieniui, vėluoja dalis įgyvendinamų finansinio švietimo priemonių, trūksta glaudesnio skirtingų institucijų bendradarbiavimo ir tarpusavio komunikacijos.

Siekiant užtikrinti skirtingų gyventojų grupių finansinio raštingumo augimą, būtina stiprinti Plano valdymo funkciją. Atsižvelgiant į tai, programos „Kurk Lietuvai“ dalyvės pradeda viešąją konsultaciją.

Viešosios konsultacijos tikslas – identifikuoti tinkamiausią Plano valdymo mechanizmą, kuris užtikrintų efektyvų finansinio švietimo priemonių įgyvendinimą, tarpinstitucinį bendradarbiavimą ir komunikaciją.

Tikslinės grupės – konsultacijos vykdomos su atrinktais išorės ekspertais iš valstybinio ir privataus sektorių, turinčių strateginio/projektinio valdymo patirties įtraukiant skirtingas suinteresuotas šalis.  

Konsultacijos metodas – organizuojami individualūs pusiau struktūruoti interviu su išorinės ekspertais pagal parengtus klausimus.

Konsultacijos planuojamos vykdyti iki gruodžio vidurio.

Viešoji konsultacija yra LR Vyriausybės kanceliarijos vykdomo projekto „Atviros Vyriausybės iniciatyvos", finansuojamo Europos socialinio fondo ir valstybės biudžeto lėšomis, dalis.

Grupės

Ekspertai