Aprašymas
Skaudūs pastarojo laiko įvykiai, nulemti besaikio alkoholio vartojimo, parodė, kad būtina imtis neatidėliotinų priemonių įsisenėjusioms problemoms spręsti ne tik sveikatos, bet ir kitose viešojo valdymo srityse. Alkoholio vartojimo padariniai tiesiogiai veikia socialinius, ekonominius ir sveikatos rodiklius, daro įtaką žmogiškiesiems ištekliams, rinkoms, didina nedarbo ir psichologines problemas.
Alkoholio vartojimas mažėja kol kas tik nežymiai, nuo 2011 m. yra ir teigiamų poslinkių mažinant žalą, susijusią su alkoholio vartojimu. Lietuvos statistikos departamento duomenimis, 2014 m. vienam 15 metų ir vyresniam Lietuvos gyventojui teko 14,9 litro absoliutaus alkoholio (kaip ir 2011 m.), arba 0,3 litro mažiau nei 2013 m.
Lietuvoje skiriamas didelis dėmesys alkoholio vartojimo mažinimui įvairiais valstybės valdymo lygiais. Tiek Seimas, tiek Vyriausybė, valstybės ir savivaldybės institucijos, nevyriausybinės organizacijos sprendžia problemas, susijusias su alkoholio vartojimu.
Valstybės institucijos keičia vykdomų priemonių pobūdį – atsisakoma trumpalaikių, neveiksmingų priemonių, pradėtos vykdyti tęstinės, kompleksinės priemonės.
Nors įgyvendinama daug įvairių kontrolės bei prevencijos priemonių, alkoholio vartojimo problema tebėra aktuali ir jai spręsti reikia ne tik valstybinio sektoriaus pastangų, bet ir visuomenės įsitraukimo.
Laukiama visuomenės nuomonės šiais klausimais:
Kokių papildomų priemonių arba veiksmų turėtų imtis valstybės valdžios ir savivaldybės institucijos?
Kaip pati visuomenė (pavieniai piliečiai, bendruomenės, nevyriausybinės organizacijos) galėtų prisidėti prie alkoholio vartojimo problemos sprendimo?
Kokios yra veiksmingiausios alkoholio kontrolės ir vartojimo prevencijos priemonės?
TIKSLAS: Siekiama atkreipti visuomenės dėmesį į pavojingus alkoholio vartojimo padarinius ir paskatinti tiek valstybės institucijas, savivaldybes, tiek visuomenę bendradarbiauti mažinant alkoholio vartojimą.
Viešosios konsultacijos rezultatai
Vyriausybės kanceliarija kartu su Sveikatos apsaugos ministerija ir Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentu 2016 m. sausio 25 d. paskelbė viešąją konsultaciją „Alkoholio vartojimo mažinimo priemonės“. Alkoholio vartojimo padariniai tiesiogiai veikia socialinius, ekonominius ir sveikatos rodiklius, daro įtaką žmogiškiesiems ištekliams, rinkoms, didina nedarbą ir psichologines problemas. Lietuvoje skiriama daug dėmesio alkoholio vartojimo mažinimui įvairiais valstybės valdymo lygiais. Tiek Seimas, tiek Vyriausybė, valstybės ir savivaldybės institucijos, nevyriausybinės organizacijos sprendžia problemas, susijusias su alkoholio vartojimu. Nors įgyvendinama daug įvairių kontrolės bei prevencijos priemonių, alkoholio vartojimo problema Lietuvoje tebėra aktuali ir jai spręsti reikia ne tik valstybinio sektoriaus pastangų, bet ir visuomenės įsitraukimo.
Visuomenės buvo klausiama:
-
Kokių papildomų priemonių arba veiksmų turėtų imtis valstybės valdžios ir savivaldybės institucijos?
-
Kaip pati visuomenė (pavieniai piliečiai, bendruomenės, nevyriausybinės organizacijos) galėtų prisidėti prie alkoholio vartojimo problemos sprendimo?
-
Kokios yra veiksmingiausios alkoholio kontrolės ir vartojimo prevencijos priemonės?
Viešojoje konsultacijoje dalyvavo:
Viešojoje konsultacijoje dalyvavę dalyviai pateikė ne po vieną pasiūlymą. Populiariausi pasiūlymai buvo:
Be pirmiau išvardytų pasiūlymų, vienas iš pasiūlymų buvo įvesti alkoholio ir tabako pirkimo kortelę, susietą su „Sodros“ ir ligonių kasų duomenų bazėmis, kurioje būtų fiksuojamas suvartoto alkoholio ir tabako kiekis ir atitinkamai branginamas socialinis draudimas. Pateiktas ir dar vienas panašus pasiūlymas – alkoholį ir tabaką parduoti tik su banko kortele, ją susieti su atsakingomis institucijomis, kurios, pastebėjusios, kad asmuo piktnaudžiauja alkoholiu, galėtų pasiūlyti savo pagalbą.
Viešosios konsultacijos dalyviai atkreipė dėmesį, kad, remiantis Pasaulio sveikatos organizacijos ir kitų tarptautinių ekspertinių alkoholio kontrolės politikos institucijų rekomendacijomis, labai svarbu didžiausią dėmesį skirti trims pagrindinėms alkoholio vartojimo mažinimo priemonėms: alkoholio kainos didinimui, alkoholio reklamos draudimui ir alkoholio prieinamumo mažinimui.
Viešosios konsultacijos dalyviai pritarė, kad alkoholio vartojimo padariniai – kompleksinė problema, todėl priemonės šiai problemai spręsti taip pat turėtų būti kompleksinės – ne tik Sveikatos apsaugos ministerijos uždavinys, bet ir visų ministerijų, nevyriausybinių organizacijų, kitų institucijų ir visų Lietuvos piliečių reikalas.
Tolesni veiksmai:
Mažinant alkoholio vartojimą jau nemažai yra padaryta, tačiau būtina imtis ir kitų priemonių.
Kompleksinis alkoholio vartojimo problemų sprendimas.
Vyriausybė, atsižvelgdama į didelį alkoholio vartojimo mastą bei jo daromą žalą ir į tai, kad su alkoholio vartojimu susijusioms problemoms spręsti reikia įgyvendinti kompleksines ir operatyvias priemones visose valdymo srityse, norėdama pagerinti situaciją sveikatos, gerovės, našumo ir socialinio gyvenimo srityse, priėmė sprendimą dėl detalaus Veiksmų alkoholio vartojimo problemoms spręsti 2016 metų plano sudarymo. Įgyvendinant Planą dalyvaus Sveikatos apsaugos, Socialinės apsaugos ir darbo, Susisiekimo, Švietimo ir mokslo, Ūkio, Vidaus reikalų, Krašto apsaugos ministerijos ir Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas. Plano projekte numatomos kompleksinės priemonės, mažinančios alkoholio pasiūlą bei paklausą, taip pat priemonės, skirtos efektyviam bendradarbiavimui ir stebėsenai alkoholio vartojimo prevencijos ir kontrolės srityje užtikrinti. Plano projekte numatyta iš daugelio valstybinių institucijų sudaryti darbo grupę, kuri išnagrinėtų galiojančius teisės aktus ir esamus teisės aktų projektus, taip pat viešosios konsultacijos metu gautus pasiūlymus dėl alkoholio vartojimo mažinimo, juos įvertintų ir parengtų teisės aktų paketą, kurio tikslas – kompleksiškai spręsti alkoholio prieinamumo klausimus, įskaitant reklamos ribojimą, prieinamumo mažinimą, alkoholio kainos didinimą ir kitas svarbias alkoholio kontrolės politikos priemones. Planuojama kas ketvirtį atsiskaityti, kaip įgyvendinamas Planas.
Alkoholio reklamos ir alkoholio prieinamumo ribojimas.
Vyriausybė 2016 m. vasario 24 d. nutarimu Nr.184 pritarė ir Seimui pateikė Alkoholio kontrolės įstatymo pataisas, kuriose siūloma Įstatyme nustatyti naujas alkoholio prieinamumą ribojančias priemones: sutrumpinti leidžiamą alkoholinių gėrimų prekybos laiką nuo 10 iki 22 val. (vietoj šiuo metu nustatytų 8 ir 22 val.), suteikti savivaldybėms teisę nustatyti vietas ir (ar) teritorijas, kuriose draudžiama prekiauti alkoholiniais gėrimais, uždrausti alkoholio reklamą mažmeninės prekybos ir viešojo maitinimo vietose, išskyrus mažmeninės prekybos ir viešojo maitinimo vietas, turinčias licenciją verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais. Tikimasi, kad ilgalaikėje perspektyvoje šios Alkoholio kontrolės įstatyme nustatytos alkoholio ribojimo priemonės bus rezultatyvios ir turės įtakos alkoholio vartojimo mažėjimui.
Blaivaus gyvenimo būdo propagavimas ir visuomenės švietimas apie alkoholio žalą.
Nuo 2016 m. sausio pradėjo aktyviai veikti Valstybinis visuomenės sveikatos stiprinimo fondas. Fondo taryba patvirtino Fondo lėšomis remtinų veiklų kryptis ir jų prioritetus, pagal kuriuos bus skelbiami konkursai projektams rengti. Viena iš krypčių – alkoholio vartojimo prevencija. Šioje srityje prioritetai bus teikiami projektams, skirtiems alkoholio prevencijai tarp vaikų ir jaunimo, tarp tikslinių rizikos grupių, laisvalaikio praleidimo vietose ir renginiuose, darbo vietose. Taryba taip pat lauks paraiškų tyrimams, kuriais bus siekiama įvertinti alkoholio vartojimo prevencijos kokybę ir veiksmingumą. Taryba taip pat pritarė socialinės informacinės kampanijos, skirtos alkoholio daromos žalos prevencijai, poreikiui.
Alkoholio rinkos reguliavimo politika mažina alkoholio daromą žalą. Ypač svarbus yra alkoholio apmokestinimas, todėl numatyta padidinti alkoholio akcizą. 2015 metais Seimas priėmė Vyriausybės pateiktą Akcizų įstatymo tam tikrų straipsnių pakeitimo įstatymą, kuriuo didinami alkoholinių gėrimų akcizai, o kartu ir kaina. Įstatyme 2016–2018 metais nuosekliai didinami akcizų tarifai visiems alkoholiniams gėrimams (kasmet po 8 proc.). Akcizų tarifų didinimas parengtas, siekiant nustatyti ilgalaikius principus, vengiant atvejų, kai, padidinus akcizą vienai alkoholinių gėrimų grupei, išaugtų kitų alkoholinių gėrimų vartojimas, atsižvelgiant į siekį mažinti alkoholio vartojimą ir prieinamumą, ypač jaunimui.
Asmenų, vartojančių alkoholį ir priklausomų nuo jo vartojimo, gydymas.
Veiksmų alkoholio vartojimo problemoms spręsti 2016 metų plane numatyta sudaryti suinteresuotų institucijų ir nevyriausybinių organizacijų atstovų darbo grupę. Ši grupė turi parengti ir pateikti Vyriausybei pasiūlymus, koks turėtų būti valstybės, savivaldybės institucijų ir nevyriausybinio sektoriaus bendradarbiavimo modelis, siekiant motyvuoti priklausomus asmenis gydytis, užtikrinti paslaugų tęstinumą po gydymo, išvengti priklausomų asmenų atkryčio. Tikimasi, kad, sustiprėjus sektorių bendradarbiavimui, bus pasiekti geresni rezultatai.
Planuojama, kad veiksmai ir bendros visų sektorių, siekiančių mažinti alkoholio vartojimą, pastangos neapsiribos vien tik 2016 metais, o bus tęsiamos ir ateityje.
Siekiant mažinti alkoholio vartojimą ir kompleksiškai spręsti alkoholio vartojimo keliamas problemas šalyje, sveikatos apsaugos ministro 2016 m. balandžio 26 d įsakymu Nr. V-520 buvo patvirtintas 2016 metų veiksmų alkoholio vartojimo problemoms spręsti planas, kurį rengiant buvo atsižvelgta ir įviešosios konsultacijos metu gauti pasiūlymai https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/624d70a00ddb11e6bae4eb98746971fa.
Viešoji konsultacija vykdyta Vyriausybės kanceliarijos įgyvendinamo projekto „Atviros Vyriausybės iniciatyvos“, kuris finansuojamas iš Europos socialinio fondo ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, lėšomis.
Pasiūlymų sąrašas
25