BDAR
Close

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (ang. cookies). Naršydami toliau Jūs patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.


Kviečiame teikti siūlymus dėl veiksmų plano didinti aukštojo mokslo prieinamumą

Šios viešosios konsultacijos jau pasibaigusios ir Jūs nebegalite jose dalyvauti

Aprašymas

Lietuvoje siekiama didinti aukštojo mokslo prieinamumą ir visoms socialinėms grupėms užtikrinti lygias galimybes siekti aukštojo išsilavinimo. Tam Švietimo, mokslo ir sporto ministerija parengė Aukštojo mokslo socialinės dimensijos 2023–2026 m. plėtros prioritetų projektą ir teikia jį viešosioms konsultacijoms.

Tikslas parengti Lietuvos aukštojo mokslo socialinės dimensijos planą numatytas ir Vyriausybės programoje, jis rengiamas atsižvelgiant į Lietuvos ir tarptautinius tyrimus, užsienio šalių patirtį. Surinkti duomenys rodo, jog būtina plėsti aukštojo mokslo prieinamumą ir didinti jo įtrauktį, kurti geresnes sąlygas jaunuoliams iš socialiai jautrios aplinkos ne tik pradėti studijas, bet ir jas sėkmingai užbaigti, pasinaudoti įgytomis kompetencijomis. Socialinės dimensijos įgyvendinimas Lietuvoje padėtų sudaryti lygias galimybes įgyti aukštąjį išsilavinimą tiems, kurie dėl nepalankių sąlygų negalėjo siekti aukštojo mokslo, nors atitinka priėmimo į aukštąjį mokslą reikalavimus.

Aukštojo mokslo prieinamumą numatoma didinti kompleksinėmis priemonėmis. Aukštojo mokslo socialinės dimensijos plėtra siekiama užtikrinti, kad įstojusių į aukštąją mokyklą, studijuojančių ir įgijusių aukštojo mokslo kvalifikaciją studentų socialinė sudėtis visose studijų pakopose atitiktų įvairialypę visuomenės socialinę sudėtį. Visuomenės grupėmis, kurioms siekiama suteikti pagalbą įgyti aukštąjį išsilavinimą, yra jautrios socialinės-ekonominės aplinkos asmenys, susiduriantys su finansiniais, akademiniais ir informacijos prieinamumo iššūkiais. Taip pat asmenys, turintys individualiųjų poreikių, kylančių dėl negalios, bei vyresnio amžiaus stojantieji į aukštąsias mokyklas.

Pagal siūlomą projektą aukštosioms mokykloms, siekiančioms užtikrinti aukštojo mokslo prieinamumą, numatoma teikti finansinę ir metodinę pagalbą, atnaujinti finansinės paramos studentams modelį, apimantį stipendijas ir paskolas. Socialinė dimensija būtų integruojama į struktūrinius aukštojo mokslo procesus – studijų lankstumo galimybes, aukštųjų mokyklų finansavimo bei valstybės finansuojamų vietų skirstymo mechanizmus.

Dar birželio mėnesį Seime priimtos Mokslo ir studijų įstatymo pataisos, kurios parengtos bendradarbiaujant su Prezidentūra. Numatyta, kad nuo 2024 m. priimant pirmakursius į aukštąsias mokyklas atsiras papildoma konkursinė eilė stojantiesiems iš socialiai jautrios aplinkos, jau turintiems praktinės darbo ar savanorystės patirties. Pagal šią eilę numatoma skirstyti 10 proc. valstybės finansuojamų studijų vietų, tačiau keliant tokius pačius akademinio pasirengimo reikalavimus kaip ir stojantiesiems per pagrindinę konkursinę eilę. Taip pat nuo šių mokslo metų kolegijos siūlo rinktis trumpąsias studijas, kurių plėtra leis suformuoti alternatyvųjį kelią į aukštąjį mokslą. Trumposios studijos aktualiausios įgijusiesiems profesinį išsilavinimą ir norintiesiems tęsti studijas aukštosiose mokyklose, taip pat asmenims, patiriantiems finansinių sunkumų – šios studijos leidžia greičiau įgyti kvalifikaciją ir iškart pradėti profesinę karjerą.

Aukštojo mokslo socialinės dimensijos 2023–2026 m. plėtros prioritetų projektas

Konsultacijos tikslas

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija parengė Aukštojo mokslo socialinės dimensijos 2023–2026 m. plėtros prioritetų projektą ir tikisi jį tobulinti sulaukus specialistų, ekspertų ir plačiosios visuomenės pastabų ir siūlymų.

Kaip dalyvauti konsultacijoje

Pastabas ir siūlymus dėl Aukštojo mokslo socialinės dimensijos 2023–2026 m. plėtros prioritetų projekto kviečiame teikti iki sausio 13 d. el. p. [email protected].

Viešosios konsultacijos rezultatai

Gauti pasiūlymai ir pastabos iš 7 organizacijų ir 3 pavienių asmenų.

Pasiūlymų (siūlant kažką konkretaus ir orientuoto į turinį) – 13, pastabų (dėl labiau techninių dokumento aspekto, siūlymų ką nors konkretinti) – 11.

Atsižvelgta į 10 pasiūlymų, dokumento tekstas taip pat atnaujintas pagal dalį pastabų. Ypač konstruktyvūs pasiūlymai dėl Europos aukštojo mokslo erdvėje patvirtintų socialinės dimensijos principų aktualizavimo Lietuvoje, tikslinių priemonių, orientuoti į studijų lankstumo padidinimą, mikrokredencialų sistemos diegimą. 

Paskelbta

2023-01-02

Galioja iki

2023-01-13