Aprašymas
Prekyba žmonėmis yra ne tik vienas iš pelningiausių organizuotų nusikalstamų grupių veikų, bet ir vienas iš pavojingiausių nusikaltimų, pažeidžiantis žmogaus prigimtines teises ir laisves. Šis sudėtingas socialinis reiškinys yra susijęs su lyčių nelygybe, neteisėta migracija, organizuotu nusikalstamumu, ekonomine situacija, darbo rinka ir kt. Žmonės parduodami seksualiniam išnaudojimui, priverstiniam darbui ir paslaugoms, organų donorystei, nusikaltimams daryti, elgetauti, tarnystei ir pan. kilmės valstybėje ar svetur.
Nors įgyvendinama daug prevencijos priemonių, prekybos žmonėmis aukų skaičius nuolat didėja. Tai rodo, kad visuomenė dar nepakankamai įvertina šio nusikaltimo pavojingumą ir mastą.
Laukiama visuomenės nuomonės šiais klausimais: Kokie asmenys yra pažeidžiamiausi pagal amžių, lytį, gyvenamąją vietą? Kokių papildomų prevencijos priemonių galėtų imtis valstybės institucijos ir savivaldybės? Kaip pati visuomenė (pavieniai piliečiai, bendruomenės, nevyriausybinės organizacijos) galėtų prisidėti prie prekybos žmonėmis prevencijos?
TIKSLAS
Siekiama atkreipti visuomenės dėmesį į šį pavojingą reiškinį ir paskatinti tiek valstybės institucijas, savivaldybes, tiek visuomenę bendradarbiauti stiprinant kovą su prekyba žmonėmis.
LAIKAS - iki 2016-04 -04.
Viešosios konsultacijos rezultatai
Vyriausybės kanceliarija kartu su Vidaus reikalų ministerija 2016 m. sausio 4 d. paskelbė viešąją konsultaciją „Prekybos žmonėmis prevencija“. Nors įgyvendinama daug prevencijos priemonių, prekybos žmonėmis aukų skaičius nuolat didėja.
Visuomenės buvo klausiama:
Viešojoje konsultacijoje (iki 2016 m. balandžio 4 d.) iš viso dalyvavo 20 dalyvių, iš jų: 7 nevyriausybinės organizacijos (NVO) (Klaipėdos socialinės ir psichologinės pagalbos centras, Dingusių žmonių šeimų paramos centras, Lietuvos Caritas, Kazickų šeimos fondas, Žmogaus teisių stebėjimo institutas ir kt.) ir 13 piliečių (dauguma jų dirbančių šioje srityje). |
Viešosios konsultacijos dalyviai pateikė ne po vieną pasiūlymą.
Populiariausi pasiūlymai:
Švietimo apie prekybą žmonėmis priemonių jaunimui didinimas mažesnių miestelių, kaimų švietimo įstaigose, vaikų globos namuose (atkreipti dėmesį, kad prekybos žmonėmis auka gali būti bet kas, nesvarbu kokį išsilavinimą turi žmogus, kokioje šeimoje augo) (8).
Tarpinstitucinio bendradarbiavimo stiprinimas (rengti susitikimus su ministerijų, kitų institucijų, NVO atstovais) (6).
Visuomenės nusistovėjusio netinkamo požiūrio į auką keitimas, aukos saugumo užtikrinimas (6).
Pagalbos prekybos žmonėmis aukoms stiprinimas, aukų reintegravimas į visuomeninį gyvenimą (4).
Prevencinių priemonių taikymas pažeidžiamoms šeimoms ir asmenims, gyvenantiems mažesnių miestelių ir kaimo vietovėse (3).
„Švediško modelio“ palaipsnis diegimas (3).
Nacionalinio koordinatoriaus ir nepriklausomo pranešėjo skyrimas (3).
Nuolatinių mokymų prekybos žmonėmis klausimais socialiniams darbuotojams, pedagogams, policijos pareigūnams, prokurorams, teisėjams organizavimas. Žmogaus teisių stebėjimo institutas pasiruošęs bendradarbiauti, suteikdamas galimybę naudotis e. mokymosi platforma, ir prisidėti prie kurso, pritaikyto su prekyba žmonėmis dirbančių pareigūnų poreikiams, rengimo (3).
Teisės aktų (Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo, Baudžiamojo kodekso) keitimas (atkreipti dėmesį į netinkamą prekybos žmonėmis teisinį reglamentavimą) (2).
Papildomų lėšų NVO, dirbančioms šioje srityje, skyrimas (2).
Greitesnio teismų darbo skatinimas (1).
Visuomenės socialinės atskirties mažinimas.
Be nurodytų pasiūlymų, vienas iš pasiūlymų buvo grįžti prie ilgalaikių kovos su prekyba žmonėmis programų (sukurti strategiją ir veiksmų planą, numatyti finansavimą).
Taip pat atkreiptas dėmesys, kad šiuo metu Socialinės apsaugos ir darbo ministerija organizuoja konkursus dėl projektų finansavimo, kuriuose prioritetas teikiamas pagalbai aukoms. Buvo pateiktas pasiūlymas, neatmetant pagalbos aukoms svarbos, prekybos žmonėmis prevencinėms programoms ir jų įgyvendinimui organizuoti atskirą konkursą.
Švietimo ir mokslo ministerijai siūloma parengti atskirą šiuolaikinės vergovės pavojų prevencinę programą pagal vaikų amžiaus grupes.
Viešosios konsultacijos rezultatai pristatyti 2016 m. kovo 24 d. Vidaus reikalų ministerijos organizuotame tarpinstituciniame pasitarime „Dėl kovos su prekyba žmonėmis koordinavimo“, kuriame dalyvavo ir NVO atstovai.
Tolesni veiksmai:
Vidaus reikalų ministerija kartu su kitomis kompetentingomis institucijomis atsižvelgė į viešosios konsultacijos metu pateiktus pasiūlymus ir suplanavo tolesnius veiksmus:
1. Stiprinant tarpinstitucinį bendradarbiavimą ir veiksmų koordinavimą kovojant su prekyba žmonėmis:
1.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu sudaryti Kovos su prekyba žmonėmis koordinavimo komisiją (toliau – Komisija), patvirtinti Komisijos nuostatus ir nustatyti, kad Komisijos veikloje dalyvaujančios institucijos, įstaigos ir organizacijos planuoja kovos su prekyba žmonėmis priemones ir jas teikia Vidaus reikalų ministerijai įtraukti į Kovos su prekyba žmonėmis planą, kurį tvirtina vidaus reikalų ministras.
1.2. Vidaus reikalų ministro įsakymu patvirtinti Kovos su prekyba žmonėmis planą, skirtą Viešojo saugumo plėtros 2015–2025 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. gegužės 7 d. nutarimu Nr. XII-1682 „Dėl Viešojo saugumo plėtros 2015–2025 metų programos patvirtinimo“, uždaviniui „Plėtoti veiksmingą kovą su prekyba žmonėmis“ kompleksiškai įgyvendinti.
1.3. Teikti metodinę pagalbą savivaldybių institucijoms, sudarant kovos su prekyba žmonėmis koordinavimo grupes savivaldybėse ir organizuojant jų veiklą.
1.4. Įgyvendinti tarptautinį projektą „Savivaldybių vaidmens kovojant su prekyba žmonėmis stiprinimas“.
1.5. Įgyvendinti Prekybos žmonėmis aukų nustatymo, ikiteisminio tyrimo ir tarpinstitucinio bendradarbiavimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos generalinio prokuroro, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2015 m. gruodžio 17 d. įsakymu Nr. I-327/1V-1015/A1-758 „Dėl Prekybos žmonėmis aukų nustatymo, ikiteisminio tyrimo ir tarpinstitucinio bendradarbiavimo rekomendacijų patvirtinimo“ nuostatas.
1.6. Užtikrinti nacionalinio pranešėjo funkcijų atlikimą.
2. Tobulinant prekybos žmonėmis prevenciją ir ikiteisminį tyrimą:
2.1. Skleisti jaunimui informaciją apie prekybą žmonėmis per atviruosius jaunimo centrus, atvirąsias jaunimo erdves ir savivaldybių jaunimo reikalų koordinatorius.
2.2. Jaunimui skirtuose šviečiamuosiuose renginiuose informuoti vaikus ir jaunimą apie teises ir pareigas darbo santykių srityje, jų teisėtumo svarbą ir nelegalaus darbo žalą, prekybos žmonėmis priverstiniam darbui problematiką, neteisėto darbo pavojus, galimybes tapti prekybos žmonėmis aukomis, veiksmus tapus prekybos žmonėmis auka.
2.3. Organizuoti visuomenės ir specialistų, dirbančių kovos su prekyba žmonėmis srityje, informuotumo apie prekybą žmonėmis didinimo priemones, kurių tikslas – viešinti prekybos žmonėmis tendencijas, kovos su prekyba žmonėmis iniciatyvas, teikiamą pagalbą ir problemas bei mažinti parduotų žmonių paslaugų poreikį visose jų išnaudojimo srityse.
2.4. Organizuoti informacijos apie galimybes gauti socialinę pagalbą nukentėjusiems ir galėjusiems nukentėti nuo prekybos žmonėmis asmenims sklaidą.
2.5. Organizuoti tikslines prevencines priemones rizikos grupėms, galinčioms nukentėti nuo prekybos žmonėmis: socialinę atskirtį patiriantiems asmenims, taip pat asmenims, ieškantiems darbo.
2.6. Organizuoti tikslines prevencines priemones bendrojo ugdymo mokykloms: parengti informacinę mokomąją medžiagą bendrojo ugdymo mokykloms prekybos žmonėmis prevencijos klausimais ir organizuoti jos sklaidą, taip pat mokiniams skirtas informacines mokomąsias priemones, susijusias su prekyba žmonėmis, ir vykdyti jų sklaidą, užtikrinant ugdymo programų bei sričių dermę ir ugdant visapusišką asmenybę. Šiuo metu neformaliojo ugdymo srityje mokykloms siūloma įgyvendinti 14 prevencinių programų, kurios ugdo mokinių socialinius emocinius gebėjimus ir kompetencijas, tarp jų – ir prekybos žmonėmis prevencijos srityje (tikslinė prevencinė programa „Saugok ir gerbk mane“).
2.7. Vykdyti bendras kriminalinės ir viešosios policijos pareigūnų policines priemones, skirtas nusikaltimų, susijusių su prekyba žmonėmis, prevencijai.
2.8. Tęsti šviečiamąjį darbą, psichosocialinių, sociokultūrinių ir kitų su vaiko ugdymu, jo teisių apsauga, integracija į šeimą, visuomenę susijusių paslaugų, krizių įveikimo pagalbos vaikams iš socialinės rizikos šeimų ir šių šeimų nariams teikimą vaikų dienos centruose visose savivaldybėse, vaikų dienos centrų projektus finansuojant valstybės biudžeto lėšomis pagal Vaiko gerovės 2013–2018 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2012 m. gruodžio 3 d. įsakymu Nr. A1-547 „Dėl Vaiko gerovės 2013–2018 m. programos patvirtinimo“, priedo – Vaiko gerovės 2013–2018 m. programos įgyvendinimo priemonių plano 1.2 priemonę „Plėsti vaikų dienos centrus savivaldybėse, teikiant nestacionarias dienos socialinės priežiūros paslaugas vaikams ir šeimoms“.
2.9. Finansuoti nevyriausybinių organizacijų, dirbančių šeimos gerovės srityje, projektus, kuriais siekiama ugdyti šeimos kultūrą ir socialinę šeimos narių tarpusavio atsakomybę bei pagalbą, formuoti tėvystės įgūdžius, plėtoti pozityvių auklėjimo metodų sklaidą šeimoje, skatinti šeimų telkimąsi, teikti pagalbą įveikiant skyrybų krizes, sunkumus dėl įvairių priklausomybių.
2.10. Skirti lėšų socialinių darbuotojų darbui su socialinės rizikos šeimomis pareigybėms savivaldybėse steigti, šių darbuotojų profesinei kompetencijai tobulinti, siekiant stiprinti darbą su socialinės rizikos šeimomis, kurios priskirtinos padidėjusios rizikos nukentėti nuo prekybos žmonėmis asmenų grupei.
2.11. Užtikrinti nemokamus gyventojų skambučius į emocinę (psichologinę) pagalbą telefonu teikiančias tarnybas, į kurias ištisą parą turi galimybę paskambinti asmenys, atsidūrę krizinėje situacijoje.
2.12. Užtikrinti aktyvų bendradarbiavimą su užsienio valstybių kompetentingomis institucijomis keičiantis informacija apie tarpininkavimo įdarbinant agentūras, kurios, siųsdamos Lietuvos Respublikos piliečius į užsienį, pažeidžia tarptautines įdarbinimo tarpininkavimo taisykles, asmenų, ieškančių darbo, konstitucines teises į orų atlyginimą, tinkamas darbo ir gyvenimo sąlygas, taip pat apie užsienio įmones, vykdančias veiklą Lietuvoje.
2.13. Prekybos žmonėmis prevencijos priemones vykdyti savivaldybėse, atsižvelgiant į kiekvienos savivaldybės situaciją, įtraukiant šias priemones į savivaldybių nusikaltimų prevencijos planus.
3. Stiprinant pagalbos nukentėjusiems ir turintiems didelę riziką nukentėti nuo prekybos žmonėmis asmenims teikimo sistemą:
3.1. Organizuoti projektų, skirtų socialinei pagalbai asmenims, nukentėjusiems ir galėjusiems nukentėti nuo prekybos žmonėmis, teikti, konkursą ir finansuoti atrinktų nevyriausybinių organizacijų projektų įgyvendinimą tam, kad asmenims, nukentėjusiems ir galėjusiems nukentėti nuo prekybos žmonėmis, būtų suteikta visa reikalinga pagalba.
3.2. Užtikrinti socialinės pagalbos asmenims, nukentėjusiems ir galėjusiems nukentėti nuo prekybos žmonėmis, teikimą savivaldybėse taikant pagalbos nukentėjusiems ir galėjusiems nukentėti nuo prekybos žmonėmis asmenims koordinavimo savivaldybėse pavyzdinį modelį.
3.3. Organizuoti projektų finansavimą 2014–2020 metų Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis pagal priemonę „Socialinę atskirtį patiriančių asmenų integracija į darbo rinką“, siekiant sukurti prielaidas integracijai ir sugrįžimui į darbo rinką pažeidžiamiausių grupių asmenims (įskaitant ir prekybos žmonėmis aukas).
3.4. Vykdyti Užsienio reikalų ministerijos, diplomatinių atstovybių ir konsulinių įstaigų užsienyje programą „Prekybos žmonėmis prevencija ir pagalba“ ir teikti pagalbą grįžtantiems į Lietuvos Respubliką nukentėjusiesiems nuo prekybos žmonėmis užsienio valstybėse, įskaitant prekybos žmonėmis aukų identifikavimą, pirminės pagalbos joms suteikimą ir atsakingų institucijų Lietuvoje informavimą.
4. Tobulinant pareigūnų ir specialistų, kuriems gali tekti bendrauti su prekybos žmonėmis aukomis, kvalifikaciją:
4.1. Suteikti žinių apie prekybą žmonėmis bendrojo ugdymo mokyklų vadovams, švietimo pagalbos specialistams, mokytojams: organizuoti mokymus bendrojo ugdymo mokyklų vadovams ir supažindinti juos su prekybos žmonėmis problematika, mastu ir formomis, švietimo pagalbos organizavimo būdais, parengti metodinę medžiagą bendrojo ugdymo mokyklų švietimo pagalbos specialistams, mokytojams, skirtą darbui su vaikais prekybos žmonėmis prevencijos srityje, organizuoti bendrojo ugdymo mokyklų švietimo pagalbos specialistams, mokytojams mokymus, skirtus mokyti juos praktiškai naudotis parengta metodine medžiaga dirbant su įvairių amžiaus tarpsnių vaikais.
4.2. Organizuoti prokurorams, tyrėjams, teisėjams ir jų padėjėjams, darbo inspektoriams, darbo biržų specialistams, vaiko teisių apsaugos specialistams, socialiniams darbuotojams, teisinę pagalbą teikiantiems specialistams mokymus asmenų, galėjusių nukentėti ar nukentėjusių nuo prekybos žmonėmis, atpažinimo (nustatymo), bendravimo su jais ypatumų ir pagalbos jiems suteikimo, nukentėjusiųjų ir liudytojų apsaugos klausimais.
4.3. Organizuoti prokurorams, policijos, migracijos, sienos apsaugos pareigūnams, teisėjams ir jų padėjėjams, darbo inspektoriams, darbo biržų specialistams mokymus prekybos žmonėmis aukų atpažinimo (nustatymo) tarp prieglobsčio prašytojų, darbuotojų migrantų ir neteisėtų migrantų, bendravimo su jais ypatumų ir pagalbos jiems suteikimo klausimais.
4.4. Didinti policijos pareigūnų informuotumą apie prekybą žmonėmis ir gerinti šios srities žinias Lietuvos policijos mokykloje: būsimiems policijos pareigūnams vykdyti integruotus (kompleksinius) mokymus, kaip tinkamai reaguoti į smurto prieš asmenis atvejus, suteikti pagalbą smurto aukoms, taip pat mokyti profesinės etikos, psichologinio ištvermingumo, bendravimo su atskirų grupių asmenimis taktikos, suteikti žmogaus teisių ir laisvių bei lygių galimybių apsaugos srities žinių; organizuoti viešosios policijos pareigūnams tęstinius mokymus prekybos žmonėmis atpažinimo, efektyvaus kriminalinės ir viešosios policijos bendradarbiavimo atskleidžiant prekybos žmonėmis nusikaltimus ir surenkant įrodymus klausimais.
4.5. Organizuoti kvalifikacijos tobulinimo kursus „Kova su prekyba žmonėmis“ sienos apsaugos pareigūnams, atliekantiems patikrinimus kertant valstybės sieną, kad jie galėtų efektyviai užkirsti kelią ir kovoti su prekyba žmonėmis.
4.6. Organizuoti mokymus prekybos žmonėmis aukų nustatymo, jų teisių apsaugos ir informacijos, kur gauti pagalbos, suteikimo klausimais sveikatos apsaugos sistemos darbuotojams, kuriems gali tekti bendrauti su prekybos žmonėmis aukomis.
4.7. Organizuoti mokymus prekybos žmonėmis aukų nustatymo, jų teisių apsaugos ir informacijos, kur gauti pagalbos, suteikimo klausimais Lietuvos Respublikos konsuliniams pareigūnams, išvykstantiems dirbti į kitas valstybes, paskelbti metodinę mokomąją medžiagą „Konsulinė pagalba prekybos žmonėmis aukoms“ Užsienio reikalų ministerijos vidiniame tinklalapyje, jo skyriuje „Patarimai išvykstantiems“ platinti patarimus, ką daryti ir kur kreiptis įtarus, kad asmenys gali tapti prekybos žmonėmis aukomis ar būti išnaudojami priverstiniam darbui.
4.8. Organizuoti mokymus prekybos žmonėmis, šio nusikaltimo aukų nustatymo, jų teisių apsaugos ir informacijos, kur gauti pagalbos, suteikimo klausimais kitų valstybių konsuliniams pareigūnams, reziduojantiems Lietuvoje.
4.9. Organizuoti prokurorams, teisėjams, tyrėjams mokymus prekybos žmonėmis nusikaltimų specifikos, kvalifikavimo ir įrodymų surinkimo, teisminio nagrinėjimo ir įrodymų vertinimo, taip pat teisės aktų dėl prekeivių žmonėmis turto konfiskavimo taikymo klausimais.
4.10. Organizuoti probacijos tarnybų pareigūnams mokymus prekybos žmonėmis aukų ar rizikos tapti auka atpažinimo (nustatymo) tarp asmenų, esančių probacijos tarnybų priežiūroje, klausimais.
4.11. Organizuoti mokymus prekybos žmonėmis, šio nusikaltimo aukų nustatymo, jų teisių apsaugą ir informacijos, kur gauti pagalbos, suteikimo klausimais žurnalistams, rengiantiems reportažus ir rašantiems straipsnius prekybos žmonėmis klausimais.
4.12. Organizuoti pokalbius ir diskusijas apie prekybą žmonėmis savivaldybių specialistams, kuriems gali tekti bendrauti su nukentėjusiais ar galinčiais nukentėti nuo prekybos žmonėmis asmenimis.
4.13. Parengti ir įdiegti nuotolinio mokymo kursą apie prekybą žmonėmis, asmenų, galėjusių nukentėti ar nukentėjusių nuo prekybos žmonėmis, atpažinimą (nustatymą), bendravimo su jais ypatumus ir pagalbos jiems suteikimą, nukentėjusiųjų ir liudytojų apsaugą, prekybos žmonėmis nusikaltimų specifiką, kvalifikavimą ir įrodymų surinkimą, teisės aktų dėl prekeivių žmonėmis turto konfiskavimo taikymą.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarija ir Vidaus reikalų ministerija dėkoja už aktyvų dalyvavimą viešojoje konsultacijoje ir skatina visuomenę apie galimas nusikalstamas veikas ir nuo prekybos žmonėmis galėjusius nukentėti asmenis bei prekeivius žmonėmis pranešti bendruoju pagalbos telefonu 112, elektroniniu paštu [email protected], policijos elektroninių paslaugų sistemoje ePolicija.lt. Taip pat galima tokiais atvejais tiesiogiai kreiptis į artimiausią policijos įstaigą telefonu, elektroniniu paštu, raštu ar atvykus į policijos įstaigą.
Priimti teisės aktai:
https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/631e9ab083b811e6b969d7ae07280e89
https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/19730980609211e68abac33170fc3720
https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/5b99fd306ddc11e6a014b8463e530a88
Pasiūlymų sąrašas
15