Aprašymas
Kontekstas
Plečiant alternatyvių degalų panaudojimo infrastruktūrą, didinant pažangiųjų biodegalų gamybą ir naudojimą, pereinant prie modernaus ir efektyvaus viešojo transporto bei skatinant netaršių transporto priemonių naudojimą siekiama, kad atsinaujinančių energijos išteklių (AEI) dalis transporte 2030 m. pasiektų 15 proc.
Nacionalinė energetinės nepriklausomybės strategija numato pagrindinį degalų srities tikslą – palaipsniui pereiti prie mažiau taršių degalų ir elektros energijos vartojimo, lanksčiai ir efektyviai išnaudojant vietinį AEI potencialą. Iki 2030 m. siekiama daugiau nei dvigubai padidinti atsinaujinančių energijos išteklių dalį Lietuvos bendrai suvartojamos galutinės energijos balanse – iki 45 proc, tam būtina, kad transporte AEI dalis pasiektų 15%. 2019 m. patvirtintame Nacionaliniame energetikos ir klimato srities veiksmų plane 2021-2030 m. (NEKS planas) numatytos pagrindinės tikslo įgyvendinimo gairės ir priemonės.
Europos parlamento direktyva dėl skatinimo naudoti atsinaujinančių išteklių energiją numato, kad 2020 m. AEI dalis transporte turėtų sudaryti ne mažiau nei 10 proc., tačiau 2018 m. Lietuvoje AEI dalis galutiniame transporto energijos suvartojime siekė vos 4,33 proc. Tuo tarpu bendras energijos ir degalų suvartojimas transporto sektoriuje nuolatos auga, nuo 2010 m. iki 2018 m. jis padidėjo 43 proc., o dyzelino suvartojimas 2018 m. sudarė 74 proc. visų transporto sektoriuje suvartojamų degalų.
Alternatyviųjų degalų įstatymo ir Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo pakeitimo projektas siekiama sudaryti pakankamas prielaidas transporto sektoriaus transformacijai, kad 2030 m. 15 proc. transporto sektoriaus suvartojamos energijos būtų pagaminta iš atsinaujinančių išteklių. Šis pokytis bus įgyvendinamas per tris pagrindines veiksmų kryptis:
Įstatymų projektais siekiama sistemingai išnaudoti elektros energijos indėlį transporto sektoriuje, numatomi konkretūs šios srities tikslai iki 2030 m., įtvirtinami baziniai plėtros principai, registravimo sistema, plėtros apimtys.
Elektrinio transporto skatinimas. Skatinimo priemonės numatomos iki kol elektra varomi automobiliai sudarys bent 10 proc. lengvųjų automobilių parko. Bus vykdoma elektromobilių įkrovimo infrastruktūros plėtra – viešos įkrovimo prieigos ne mažiau nei kas 50 kilometrų. 2020 m. startuos paramos priemonės naujiems ir naudotiems elektromobiliams įsigyti.
Dujinių degalų su įpareigojimu vartoti biometaną ar žaliąjį vandenilį skatinimas iki kol dujiniai degalai iš atsinaujinančių išteklių sudarys bent 5 proc. transporto suvartojamos energijos. Nuo 2029 m. viešajame transporte bus naudojami tik alternatyvieji degalai. Bus skiriama parama biometano gamybos ir valymo įrenginiams, sudaromos galimybės tiekti biometaną į gamtinių dujų tinklus, teikiama parama dujomis varomoms transporto priemonėms.
ADĮ projektu įtvirtinama nauja įpareigojimų mineralinių degalų tiekėjams sistema dėl biodegalų įmaišymo į rinkoje pateikiamą benziną ir dyzeliną. Nustatyti palaipsniui augantys, energine verte išreikšti, biodegalų įmaišymo įpareigojimai 2030 m. siekiantys 16,8 proc. Bus sukurta moderni, skaitmeninė sistema įpareigojimų įgyvendinimo apskaitymui technologiškai efektyviausiu būdu. Sistema sudarys lankstesnes sąlygas degalų tiekėjams siekti nustatytų įpareigojimų biodegalus netik fiziškai įmaišant, tačiau ir panaudojant degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių apskaitos vienetus, kurie leis degalų tiekėjams užskaityti kitų subjektų galutiniam transporto vartojimui tiekiamus degalus iš atsinaujinančių energijos išteklių. Siekiant skatinti pažangiųjų biodegalų naudojimą, jų įmaišymas bus užskaitomas dvigubai didesne verte. Pažangiųjų biodegalų gamybai bus tinkamos tik tvarios, išmetamųjų šiltnamio efektą sukeliančių dujų sumažėjimo kriterijus atitinkančios ir atliekų prevencijos ir tvarkymo prioritetais paremtos žaliavos.
Atnaujintas ADĮ projektas papildytas nuostatomis įtvirtinant minimalų biodegalų įmaišymą kiekviename litre visus metus, kurios užtikrins stabilias Lietuvoje gaminamų biodegalų gamybos apimtis, darbo vietų biodegalų gamybos srityje išlaikymą. Siekiama papildomai skatinti persiorientuoti į pažangiųjų biodegalų gamybą ir naudojimą – pastarųjų indėlį siekiant tikslų vertinant dviguba energine verte, kaip tai daroma daugelyje ES šalių.
Alternatyviųjų degalų įstatymo projekte (ADĮ projektas) taip pat numatyti reikalavimai subjektams atliekantiems viešuosius pirkimus energetikos, transporto ar pašto paslaugų srityse, dėl netaršaus transporto priemonių įsigijimo, siekiant skatinti netaršių transporto priemonių plėtrą ir jomis teikiamas paslaugas. Viešasis sektorius įsigis vis didesnę dalį netaršių lengvųjų transporto priemonių (nuo 2026 m. 100 proc.).
ADĮ projektas numato atskirus įpareigojimus savivaldybėms plėtoti mažiau taršų transportą. Savivaldybės turės parengti viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų planus ir miestuose nustatyti mažos taršos transporto zonas, į kurias galėtų patekti tik netaršios transporto priemonės.
PROJEKTO DERINIMAS – tai jau antrasis projekto derinimo su visuomene etapas. Pirmosios konsultacijos metu buvo gauta daugiau nei 200 vertingų pastabų ir pasiūlymų, kurie buvo pristatyti ir aptarti su suinteresuotomis pusėmis viešose diskusijose balandžio 23-24 d. Dabar visuomenei teikiamas derinti atnaujintas projektas. Pagal pastabas pakoreguotą ADĮ projektą 2020 m. liepos mėnesį planuojama teikti tvirtinti LRV.
VIEŠOSIOS KONSULTACIJOS TIKSLAS – gauti pastabas ir pasiūlymus, kaip Lietuva turėtų siekti energetikos ir klimato kaitos valdymo politikos tikslų bei konkrečiai NEKS plane pateiktoms priemonėms.
VIEŠOSIOS KONSULTACIJOS METODAS – kvietimas teikti pasiūlymus.
TRUKMĖ – konsultacija su visuomene vyksta iki 2020 m. birželio 10 d.
PASIŪLYMŲ TEIKIMAS – pastabas bei pasiūlymus dėl įstatymo projekto kviečiame siųsti el. paštu [email protected]. Gauta informacija bus panaudota rengiant galutinius įstatymų pakeitimo projektus.
REZULTATŲ PANAUDOJIMAS - gauti pasiūlymai bus įvertinti rengiant galutinius įstatymų pakeitimo projektus. Viešosios konsultacijos metu renkami asmens duomenys bus naudojami tik informacijai sužinoti ir valdyti.
DOKUMENTAI IR SUSIJUSI MEDŽIAGA
Visus su viešąja konsultacija susijusius dokumentus galima rasti čia.
Papildomą informaciją teikia Energetikos ministerijos Klimato kaitos valdymo grupės vyr. specialistas Aurimas Salapėta tel. 85 203 46 67 (3).
PAGAL GAUTUS PASIŪLYMUS atnaujintą įstatymo projektą rasite čia.