BDAR
gdpr

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (ang. cookies). Naršydami toliau Jūs patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.


Viešoji konsultacija dėl geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo pakeitimo įstatymo projekto

Svarbu: Viešoji konsultacija rengiama didesnio poveikio projektui
Šios viešosios konsultacijos jau pasibaigusios ir Jūs nebegalite jose dalyvauti
Organizuojanti institucija
Įvertinimas

0

Peržiūros

132

Konsultacijos metodas
Metodo data
Nuo 2021-09-22 iki 2021-09-30

Aprašymas

Nemažai problemų turinčiam šalies vandentvarkos sektoriui pertvarkyti yra skirtas Aplinkos ministerijos rengiamas Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 pakeitimo įstatymo projektas.

Neefektyvi geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įmonių veikla neužtikrina geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų prieinamumo ir kokybės, sektoriaus tvarumo, Europos Sąjungos (ES) ir nacionalinių teisės aktų reikalavimų įgyvendinimo.

Problemos mastas ir vyraujančios tendencijos, rodančios problemos egzistavimą:

  1. Šalyje geriamojo vandens ir nuotekų tvarkymo paslaugų kaina gyventojams skiriasi 3 kartus.
  2. Didesnes pajamas gaunantys miestų gyventojai už paslaugas moka mažiau nei regionų ar savivaldybių gyventojai, kurių darbo užmokestis daug mažesnis.
  3. Prastėjantys demografiniai rodikliai Lietuvoje.
  4. Žemas daugelio geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugas teikiančių įmonių veiklos efektyvumas.
  5. Didžiausią įmonių sąnaudų dalį sudaro personalo sąnaudos.
  6. Neįgyvendinamas sąnaudų susigrąžinimo principas.
  7. Neužtikrinamas geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo sektoriaus tvarumas ateityje. Sektorius neprisitaikęs gyventi be ES subsidijų.

Problemos atsiradimą lėmę veiksniai ir aplinkybės:

  1. Licencijuojamos veiklos reguliavimas nepakankamai skatina įmonių veikos efektyvumą, paslaugų kokybę ir plėtrą.
  2. Paslaugų kainų nustatymo metodika neužtikrina, kad sektorius galėtų išsilaikyti iš veiklos pajamų ir nebūtų priklausomas nuo subsidijų.
  3. Nėra išnaudojama masto ekonomija.

 

 

Konsultacijos tikslas

Apsispręsti dėl tinkamiausios alternatyvos ir, atsižvelgiant į tai, parengti Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo pataisas.

I alternatyva. Status Quo – Nekeisti esamo teisinio reglamentavimoKadangi dabartinis reglamentavimas neužtikrina, kad geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įmonės veiktų efektyviai, gebėtų išsilaikyti iš veiklos pajamų, o geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugos būtų prieinamos ir kokybiškos, manoma, kad ši alternatyva nėra tinkama. Problema nebūtų išspręsta, todėl ši alternatyva netinkama.

II alternatyva. Nereguliavimo alternatyva. Atsižvelgiant į tai, kad geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo sektoriaus veikla, reguliavimas ir kainodara yra detaliai reglamentuota Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatyme, nereguliavimo alternatyva nepadėtų išspręsti įvardintų sektoriaus problemų.

Nekeičiant teisinės bazės, sektoriuje situacija nesikeistų, nevyktų pokyčiai arba vyktų labai lėtai ir nežymiai, geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įmonės dirbtų pagal įprastą praktiką. Įvardintos problemos tik gilėtų. Kadangi be reformos ES lėšų vandentvarkai nebus skiriama, geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įmonės privalės infrastruktūrą plėsti ir rekonstruoti iš savo lėšų. Problema nebūtų išspręsta, todėl ši alternatyva netinkama.

III a alternatyva. Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo pakeitimas ir geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įmonių skatinimas stambintis (su investicijomis). Siūloma alternatyva būtų siekiama:

  1. Tobulinti teisinį reglamentavimą:
  • keisti licencijuojamos veiklos kriterijų;
  • nustatyti veikiantį mechanizmą, kaip užtikrinamas paslaugų teikimas ir reikalavimų vykdymas, jei įmonei sustabdoma ar panaikinama licencija;
  • peržiūrėti paslaugų kainų nustatymo metodiką ir pritaikyti ją taip, kad sektorius galėtų investuoti į reikiamą infrastruktūros plėtrą ir rekonstrukciją iš veiklos pajamų ir nebūtų priklausomas nuo subsidijų;
  • skatinti savanorišką geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo regioninių įmonių plėtrą.
  1. Reformą atlikti su investicijomis.

III b alternatyva. Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo pakeitimas ir geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įmonių skatinimas stambintis (be investicijų). Siūloma alternatyva būtų siekiama tobulinti teisinį reglamentavimą. Pakeitimai analogiški kaip ir III a alternatyvos atveju, tik be ES investicijų.

IV a alternatyva. Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo pakeitimas įtvirtinantis sektoriuje 10 regioninių geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įmonių (su investicijomis). Siūloma alternatyva būtų siekiama:

  1. Tobulinti teisinį reglamentavimą:
  • įstatyme įtvirtinamas 10-ties regioninių geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įmonių veikimo modelis;
  • peržiūrėtos ir atnaujintos licencijuojamos veiklos sąlygos (kriterijai);
  • nustatyti veikiantį mechanizmą, kaip užtikrinamas paslaugų teikimas ir reikalavimų vykdymas, jei įmonei sustabdoma ar panaikinama licencija;
  • griežtinti geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įmonių reguliavimą ir kainodarą;
  • peržiūrėti paslaugų kainodaros metodiką ir pritaikyti ją taip, kad sektorius galėtų investuoti į reikiamą infrastruktūros plėtrą ir rekonstrukciją iš veiklos pajamų ir nebūtų priklausomas nuo subsidijų.
  1. Reformą atlikti su investicijomis.

Konsultacijos rezultatų panaudojimas

Konsultacijos rezultatai bus panaudojami apsisprendžiant dėl tinkamiausios alternatyvos ir rengiant Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo  pataisas.

Tikimasi, kad priėmus Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 pakeitimo įstatymo pakeitimą bus pasiekti šie tikslai:

  1. sumažintas geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų kainų netolygumas ir socialinė nelygybė Lietuvos gyventojams;
  2. užtikrintas nacionalinių ir ES įsipareigojimų, teikti kokybiškas geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugas gyventojams, įgyvendinimas;
  3. pasiekta, kad visos įmonės, teikiančios paslaugas, vykdytų veiklą efektyviai ir išsilaikytų iš veiklos pajamų (sąnaudų susigrąžinimo principu).

Kaip dalyvauti konsultacijoje

Kviečiame įsitraukti ir išsakyti savo nuomonę apie planuojamą pertvarką dalyvaujant viešojoje konsultacijoje.

Susipažinusiųjų su siūlomų įstatymo pataisų išplėstinio poveikio aplinkai vertinimo projektu prašoma atsakyti į pateiktus klausimus, užpildžius anketą.

 

Kontaktai

Daugiau informacijos:  Monika Sakalauskaitė, tel. 8 614 61578.

Į viešąją konsultaciją, kuri bus pristatyta rugsėjo 23 d. 9.30 val., kviečiame registruotis el. paštu monika.sakalauskaite@am.lt arba prisijungti per „MS Teams“ platformą.

 

Paskelbta

2021-09-22

Galioja iki

2021-09-30